Sådan får virksomhederne den bedste ranking på Google

Har du nogensinde undret dig over de sider, der ligger øverst i dine googlesøgninger. Du søger måske på et par ”Nike sko”. Vupti, så er der Nike sko. Men det er formentlig ikke Nikes egen hjemmeside, der ligger øverst. I stedet er det en af de mange udbydere, der sælger Nike sko.

Årsagen til placeringen er er tosidet. Den første er annoncepenge. De øverste hjemmesider, der dukker op, er som oftest annoncer. Du genkender dem meget nemt, da der står annonce på dem. Den anden årsag er SEO – søgemaskineoptimering. Her har hjemmesiden forsøgt at guide din onlinetrafik ind på deres hjemmeside – og lykkedes med det.

Optimering af et søgeord

Det lyder en smule kringlet, men er faktisk forholdsvist simpelt. Du søger på et bestemt produkt, en kategori eller en beskrivelse af et produkt. De ord du bruger, bliver analyseret at Google. De hjemmesider, der passer, kommer øverst.

Så du søger på ”Nike sko” og den side, der sælger Nike sko, kommer frem.

Nu er det klart, at der vil være mange forskellige sider som sælger skoene. Hvad gør Google så? Google finder den side, der passer bedst. Her bruger Google en meget kompliceret sorteringsmekanisme, som virksomhederne forsøger at knække. For skriver hjemmesiden bare ”billig bil” eller ”billig lejlighed” mange gange, straffer Google hjemmesiden og giver dem en ringe placering.

Du kan læse mere om, hvordan du bruger SEO her.

Kunderne hjælpes fra Google til virksomhedens produkt

Googlesøgninger står for en enorm mængde online salg. Over 50 % af alle onlinesalg starter ved Google. For en virksomhed giver det derfor virkelig god mening at anskaffe sig en SEO-strategi. Og det har de fornuftige virksomheder uden tvivl allerede.

Hvis man ikke har det, svarer det lidt til at lukke døren til butikken. Kunderne har ikke engang muligheden for at finde butikken. Derfor hyrer de store virksomheder et hav af mennesker, der skal sørge for, at deres hjemmeside altid ligger helt i top.

Hvad gør kunden?

Som kunde kan du gøre flere ting

  • Du kan blive irriteret over, hvordan Google operere og hvordan virksomhederne følger trop
  • Du kan forholde dig helt neutralt og være ligeglad
  • Du kunne også optimere din egen søgning

Optimering af egen søgning vil betyde, at du søger efter det, du leder efter. Det kan være, at ”billig bil” er en god start søgning, når du leder efter bil. Det ændrer dog ikke ved, at du måske kan finde et bedre tilbud på den bil, du ender med at blive glad for.

Søg her på bilnavnet og led de mange forskellige tilbud igennem. Du kan gå glip af et godt tilbud, hvis du udelukkende vælger de øverste af søgeresultaterne.

Det er lige her onlinehandlen kan noget, som den fysiske handel ikke kan. Vi ender ofte med at bliver overtalt af en dygtig sælger eller bare vælge det lidt dyrere produkt i den fysiske butik – for nu er vi her jo. Men online kan du let søge efter et bedre tilbud og vælge det.

Så optimer din søgning og få bedre tilbud.